20. Pintandwefall - Hong Kong, Baby!
Pinttien kakkosalbumi on monipuolisempi ja -ulotteisempi kuin Wow! What Was That, Baby? -esikoinen, mutta ei pakettina kuitenkaan ihan yhtä tiukka. Tasainen, laadukas kokonaisuus ja laulunkirjoitustaidot ovat edelleen ihan huipussaan. Tigerbombsin Pepe Troublen tuotantojälki on samoin yhä hirmuisen nautittavaa.
19. Passion Pit - Manners
Listan todennäköisin albumi, jota ei tule enää parin vuoden kuluttua kuunneltua – mutta Passion Pitin esikois-lp on siitä huolimatta varsin maistuva paketti. Pari erinomaista raitaa (vaikka mielettömin Sleepyhead löytyikin jo edellisvuoden Chunk of Change -ep:ltä) ja niin 2009-soundit. Pakkodiggailu. Tällä paikalla olisi voinut olla myös Calvin Harrisin Ready for the Weekend, entten tentten siis.
18. Jenny Wilson - Hardships!
Kevään suursuosikki jäi loppuvuonna vähemmälle kuuntelulle, turhaan. Mainio, tasainen kokonaisuus vei artistin uudelle tasolle ja oli ruotsalaiset naiset -ilmiön toiseksi kirkkain helmi.
17. Animal Collective - Merriweather Post Pavilion
Kova – muttei kuitenkaan kovin. Animal Collectivesta tuli tällä levyllä se bändi, joten myöhempiä kuunteluja on sävyttänyt tietty vastareaktiokin. Oikein hyvä levy joka tapauksessa.
16. Grizzly Bear - Veckatimest
Spoilattakoon jo nyt, että GB:n huima Two Weeks on vuoden biisieni kärkikahinoissa – tuskin ylläri. Vaikka albumilta useampi muukin kohokohta löytyy, ei se kokonaisuutena nouse ihan samalle tasolle. Korkealle kylläkin.
15. Fever Ray - s/t
Jennyäkin korkeammalle nosti riman siis the Knife -vokalisti Karin Dreijer Andersenin hämärä sooloiluproggis Fever Ray. Huima esikoisalbumi ei tipahda erikoisuudessaan itsetarkoituksellisen väärälle puolelle, vaan pysyy tiukasti kasassa. Oma keikkavuoteni oli loppujen lopuksi sen verran laimea, etten jaksanut niitä ruveta enää listaamaan – mutta Fever Rayn maaliskuinen Tavastia-kokemus olisi ollut kolmen isoimman joukossa.
14. Camera Obscura - My Maudlin Career
Ensimmäisillä kuuntekerroilla koettu epävarmuus paikoittaisen tilankäytön överiksivetämisen ja turhankin tasaisuuden suhteen hälveni myöhemmässä vaiheessa. Edellisen Let's Get Out of This Country -albumin tasoinen taidonnäyte. Huikeus.
13. Charlotte Gainsbourg - IRM
Odotettu Beck-kollaborointi oli onnistunut. Kappaleiden tyylillisen epätasaisuuden vastapainoksi useampi raita on enemmän kuin hyvä ja ylittää laadukkuudellaan paikoin 5:55-debyytinkin.
12. Real Estate - s/t
Loppuvuoden löytö osoittautui äärimmäisen tykkäiltäväksi. Komea ja kaunis albumi. "Hipster surf rock", ah.
11. Regina - Puutarhatrilogia
Tasaisen vahva albumisarja täydentyi keväällä kolmannella osalla, jossa entuudestaan tutut elementit yhdistyivät entistä tyylikkäämmin. Pinttien ohella luullakseni eniten keikoilla tänä vuonna kokemani yhtye on myös livenä ihan erinomainen.
// Levyt 10-1
// Vuoden levyt esimerkkibiiseillä Spotifyssa
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Real Estate. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Real Estate. Näytä kaikki tekstit
29. joulukuuta 2009
16. joulukuuta 2009
Keskiviikko: Real Estate
Moi.
Katselin sen nimisen kasari-ihanuuden YLEn Elävästä Arkistosta. Vaikka itse olenkin elänyt lapsuuteni suunnilleen kymmenen vuotta tuon jälkeen, tuntui kuvaus hirmuisen paljon läheisemmältä verrattuna nyt vaikka lapsuuteen 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä – ainakin näin päältä päin tarkasteltuna. Aika kultaa aina muistot, mutta ysärillä ja videon mukaan myös kasarilla kaikki oli jotenkin ihanan naiivia ja kivaa. Joka tapauksessa en tunnu aikuistuvan sitten millään – minäkuvani on jumahtanut pysyvästi parille viimeiselle vuosikymmenelle.
Naiivista en tiedä, mutta ihanan kivaa ainakin on myös newjerseyläinen Real Estate – ja kaikuvatpa siinäkin menneet vuosikymmenet, tosin enemmän 60- ja 70-luvut. Vähän americanaa, vähän psykedeliaa, ripaus folkia ja surfia, pieniä nyrjähdyksiä ja paljon Shinseilyä. Kuukauden takainen debyytti-s/t on oikeastaan aika huikea.
Mie tästä tykkään aika kovastikki, koita siekin. Muista myös Woodsist Records -julkaisijan aiemmin suosittelemani the Mayfair Set.
Kävin tänään Helsingissä palaveroimassa, mahdollisesti ihan tuloksekkaastikin. Väliin olisi jäänyt sopivasti aikaa levykaupoissa hengailuun, mutta ärsyttävän tiukassa tuntuvat eurot nykyään olevan. Pahus.
// Real Estate MySpacessa
// Real Estate -albumia ei ole vielä Spotifyssa / 3VOOR12:ssa, mutta kaikki raidat löytyvät vaikkapa Youtubesta. Tai osta levy – jos et tykkää niin saat minulta rahasi takaisin.
Katselin sen nimisen kasari-ihanuuden YLEn Elävästä Arkistosta. Vaikka itse olenkin elänyt lapsuuteni suunnilleen kymmenen vuotta tuon jälkeen, tuntui kuvaus hirmuisen paljon läheisemmältä verrattuna nyt vaikka lapsuuteen 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä – ainakin näin päältä päin tarkasteltuna. Aika kultaa aina muistot, mutta ysärillä ja videon mukaan myös kasarilla kaikki oli jotenkin ihanan naiivia ja kivaa. Joka tapauksessa en tunnu aikuistuvan sitten millään – minäkuvani on jumahtanut pysyvästi parille viimeiselle vuosikymmenelle.
Naiivista en tiedä, mutta ihanan kivaa ainakin on myös newjerseyläinen Real Estate – ja kaikuvatpa siinäkin menneet vuosikymmenet, tosin enemmän 60- ja 70-luvut. Vähän americanaa, vähän psykedeliaa, ripaus folkia ja surfia, pieniä nyrjähdyksiä ja paljon Shinseilyä. Kuukauden takainen debyytti-s/t on oikeastaan aika huikea.
Mie tästä tykkään aika kovastikki, koita siekin. Muista myös Woodsist Records -julkaisijan aiemmin suosittelemani the Mayfair Set.
Kävin tänään Helsingissä palaveroimassa, mahdollisesti ihan tuloksekkaastikin. Väliin olisi jäänyt sopivasti aikaa levykaupoissa hengailuun, mutta ärsyttävän tiukassa tuntuvat eurot nykyään olevan. Pahus.
// Real Estate MySpacessa
// Real Estate -albumia ei ole vielä Spotifyssa / 3VOOR12:ssa, mutta kaikki raidat löytyvät vaikkapa Youtubesta. Tai osta levy – jos et tykkää niin saat minulta rahasi takaisin.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)