Näytetään tekstit, joissa on tunniste Miike Snow. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Miike Snow. Näytä kaikki tekstit

24. heinäkuuta 2010

Melt!-lauantai

Eilinen vierähti pyöräretkellä Pispalassa ja Dorkan tanssilattialla, joten kertaillaanpa taas viivellä Meltejä. Ensin lauantai.

Superkiireisen perjantain jälkeen kaksi kolmasosaa festareista tuntui ainakin hiukan vähemmän hektisiltä. Lauantai venyi pitkälle iltapäivään univelkojen keräilyssä, joten alueelle päästiin vasta Jamaican loppuvaiheilla. Kuultu miellytti enemmän kuin olisin arvannutkaan, nuo kannattaa siis muistaa jatkossakin.

Festareiden ehkäpä positiivisin yllätys oli dzein muistuttama newyorkilainen Holy Ghost!. Olen tyypeiltä kuullut aiemmin vain remiksailuja, mutta herrajjumala miten täydellisen särmikkään indiediskosykkeen yhtye sai Geminille pumpattua!



Biisit eivät siis tuttuja olleet, mutta pitivät otteessaan mitä loistavimmin. Yksi viikonlopun parhaista keikoista tämä, ah!



Trip Fontaine ja Blood Red Shoes tuli tsekkailtua ihan pikapikaa, eikä kumpikaan nyt ihan hurjimmin sytyttänyt. Ihan ok, ei sen enempää.

Brittisensaatio Hurtsia kohtaan liveodotukset olivat aika korkealla, mutta mutta. Oopperalaulajan oloinen taustabaritonimies oli ei vain outo tai sopivan ysärinostalginen, mutta jotenkin äärimmäisen korni. Visuaalinen yleisilme oli toki muutenkin suoraan vuodelta '91, mutta ei jotenkin itseeni purrut. Biisit vähän paremmin, mutta kyllä Wonderful Life ainoaksi ihan oikeaksi helmeksi setistä jäi – vaikka kuinka yritin. Ehkäpä lämpenen Hurtsiin ajan kanssa, mutta tässä vaiheessa orastaneelta innostukseltani tempaistiin matto alta.



Vähän samoin kävi seuraavalle hypeilijälle, kun Darwin Deez aloitti telttakeikkansa myöhästellen. Peanut Butter Jelly -introtanssi oli ihan hauska, mutta koko näkemääni puolikasta tuntui värittävän aika vahva itseriittoisuus. Biisit kuulostivat livenä ihan kivalta, mutta esitys ei tanssinumeroiden lisäksi antanut mitään uutta, vaan tuntui päinvastoin vähentävän aktista sitä odottamaani symppiskuorrutetta. Jatkossa nauttinen Darwin-annokseni ehkä yksinomaan levyltä – sen toki edelleen ihan mielelläni.

Puolessavälissä Darwinia piti vaihtaa taas lokaatiota, tällä kertaa Geminille katselemaan Friendly Firesia. FF oli tietyllä tapaa vähän jännä buukkaus Meltiin, sillä vaikka yhtyeellä pari uudehkoa biisiä olikin ja kakkoslevykin on kai jossain vaiheessa ilmestymässä, soitti yhtye pääasiassa jo parin vuoden takaisen debyyttialbuminsa läpi. Mutta onneksi soitti, kyseessä kun oli yksi eniten tanssittavimmista ja parhaista keikoista koko viikonloppuna! Biisit toimivat, livenä korostettu perkussiopuoli oli ehdotonta korvakarkkia – ja jos Kelen edellisillan välispiikit tuntuivat ylimitoitetuilta, olisi Ed Macfarlanen just fuckin' dance alreadyista voinut ottaa sinnekin oppia. Ja minähän tottelin! Vikana vetona tullut Paris räjäytti teltan ja oli lauantain kohokohta – kovinkin verrattavissa siihen kaikkien aikojen ihanimpaan Cut Copy -pomppimiskokemukseen.



Seuraavan keikan arvonta Miike Snow'n ja the Big Pinkin välillä päättyi vähän odotetusti ensimmäisen hyväksi. Vaikka valinta ei jälkeenpäin varsinaisesti harmittanutkaan, oli Miike kuitenkin pienehkö pettymys – tajuttomiin ennakko-odotuksiin nähden, siis. Kappaleet potkivat toki odotetulla tavalla, alkupuolen naamiot keräilivät siistiyspinnoja ja tyyppien biisinkirjoitustaitoa ei voi olla ihastelematta – esimerkiksi eilisen parjattuun Two Door Cinema Clubiin nähden yhtye ei osaa olla kirjoittamatta hittejä, mutta löytää niihin kuitenkin joka kerralla jotain uutta. Joku kuitenkin tökki, ja mielestäni se oli ehkäpä miksaus. Kaikki tuntui ilman tulppiakin jotenkin turhan tasaiselta ja särmättömältä, eivätkä ne biisien millimetrintarkkaan hiotut nyanssit päässeet ollenkaan tarvittavalla tavalla esiin. Yleisö otti biisit viimeistä Animalia lukuunottamatta vastaan vähän vaimeasti. Toivottavasti Flow'ssa yhtye saadaan kuulostamaan livenä siltä, miltä se ansaitseekin.



Seuraavaksi päälavalle odoteltiin dj Shadow'ta, mutta teknisten ongelmien myötä esitys vaihtoi päikseen paikkoja Chris Cunninghamin kanssa. Viiveen myötä oli aikaa rynnätä toviksi teltalle. Dirty Projectors oli ainoa – ainakin itselleni vastaantullut – peruja, joten slottiin oli poimittu the Futureheads. DP keräsi viime vuonna niin älytöntä suitsutusta, että yhtyeen livekunnon olisin mieluusti tarkastanut, mutta vieraampi paikkaaja toimi kiitettävästi myös. Kovassa keikkaillassa tietynasteinen väliinputoaja tosin.

Aphex Twinin ja Squarepusherin musiikkivideoista tutun Chris Cunninghamin vj-/dj-setti viivästyi vielä hetken, joten kovin montaa tovia ei esitystä tullut katsottua. Grace Jones -biisin ja videon poiminta vangitsi lyhyen aikaa, mutta sitten saikin ramppailla taas kohti Geminiä.

Hercules & Love Affairin tuoreusstatus oli Friendly Firesin luokkaa, mutta mukaansatempaavuutensa ansiosta buukkaus oli tässäkin kohtaa perusteltua. Pääjehun, toisen konetyypin ja kolmen naisvokalistin katras iski parissa kohdassa häikäilemättömän kovaa. Viideltä vuosikymmeneltä vaikutteita ammentava diskoilu toimi kuultuna ja vähintäänkin persoonallisten laulajiensa ansiosta myös nähtynä – ja syvä-äänisin nainen veti Blindin mahdollisesti yhtä hyvin kuin Antonykin.



Sitten päälavalle. Odotukset dj Shadow'ta kohtaan olivat tosiaan aika huikeat, mielessäni olin odotellut samanlaista spektaakkelia kuin Cut Chemistillä Flow'ssa muutama vuosi takaperin. Lopputuloksen suhteen ajatukset olivat kuitenkin aika ristiriitaiset; toisaalta plussaa siitä, että vanhoja, edelleen äärimmäisen upeita biisejä tuli paljon – ja miinusta siitä, että jokainen raita muuttui jossain vaiheessa samanlaiseksi rumpubassokaaokseksi. Ihan alkuperäisessä muodossaan kappaleet olisivat toki voineet olla lauantai-illan pääpaikkaan vähän turhan iisejä, mutta nyt uudelleentyöstöt rassasivat aika paljon. Vanhojen rakkauksien kuuleminen oli silti melkoinen kokemus – sitä kylmien väreiden määrää, kun Building Steam With a Grain of Salt alkoi, ei voi sanoin kuvailla.



Illan päätökseksi otettiin vielä pieni annos Chromeota, joka on itselleni jäänyt tähän mennessä vähän vieraaksi. 2010-luvun Princet kuulostivat kuitenkin muutaman ehdityn biisin perusteella erittäin hyvältä, joten samaa kannattaa koitella vielä jatkossakin.

Bussiin ja unille! Jo kahden päivän perusteella uskaltaa Meltiä sanoa parhaiksi ja ramppaustendenssiltään rankimmiksi festareiksi ikinä.

2. kesäkuuta 2010

Keskiviikko: the Rabbit

Miike Snow oli viime vuoden kovimpia juttuja, mutta potkii melkoisen tehokkaasti myös 2010. Esikoisen deluxe-versiosta irroitettu the Rabbit upouusine videoineen on takuuvarmaa jatkoa eponyymidebyytille.



Tykkäämistä. Viime vuoden missattu klubikeikka kaivelee edelleen, mutta odotukset Melt!:iä ja Flow'ta kohtaan ovatkin vastaavasti aika katossaan. 'Sparks-lemppari Andreas Nilssonin ohjaama musiikkivideo on totutun toimiva myös – 2 Live Crew, huh. Taattuu.



PS. Huomenna kerron teille maailman parhaan kappaleen. Tänään en malta, vaan jumitan YouTubessa sen kera vielä hetken jos toisenkin.

// Miike Snow MySpacessa

14. toukokuuta 2010

Perjantai: 1,2,3

Netti on amywinehouseillut viime päivät, joten kirjoittaminen ei ole oikein luonnistunut. Toivottavasti kukaan ei ole menettänyt yöuniaan.

Mut hei, ootteks kuullu tätä?

1,2,3 on paitsi melkeinpä rasittavimmin nimetty bändi ikinä, myös aika hiton koukuttava semmoinen. Pittsburgh / LA -akselilta geografiallisesti ja vaikkapa nyt Beatles / Yeasayer -aksulta musiikillisesti ponnistava kaksikko on jotain aikas äärimmäisyyttä. Hienossa päässä, siis.



Erittäinkin iskevää.

Confetti -single ulostuli digitaalisena jo helmikuussa. Esikoisseiska Going Away Party ilmestyy Chess Clubin avustuksella kuun 30. päivä.



Tykkääts? Mäki.

Toissa-aamuna lisää artisteja julkaissut Flow jatkaa ihan mielettömällä linjalla. Festari alkaa – ainakin näin henkilökohtaisesta näkökulmasta – piestä lähes kaikki eurovastineensakin. Uusista nimistä kiinnostavat erityisesti...

Broken Bells



Robyn



Aeroplane



Miike Snow



Junip



Owen Pallett



Kaikkien aikojen kekkerit, luulen ma.

PS. Lady GaGaa olen ehtinyt blogissani hypettää jo kaikkien kyllästymiseen asti, mutta ruotsalaisesta the Sound of Arrowsista en ole varmaan vielä puhunut? Tai jottai. Kolmikko fuusioitui yhden Alejandro-remiksin ajaksi ja vaikkei hienous nyt ihan sen Penguin Prison -uudelleentyöstön tasoista olekaan (onko mikään tässä maailmassa?), on biisi ihan ok:hko. Ehkäpä pohjalla jotenkin hämää tuo turhan vahva mainstream, ihan niin hyvin tSoA ei tässä kuulu kuin haluaisin.

Jos sen vielä sinne Flow'hun saisi? 1,2,3 voisi tulla myös.

// 1,2,3 MySpacessa
// Confetti -single Spotifyssa
// Flow Festival

29. joulukuuta 2009

2009: levyt (10-1)

10. Neon Indian - Psychic Chasms

Kesän ja alkusyksyn eniten ylistämäni uusi juttu muotoutui varsin kiitettäväksi paketiksi esikoisalbumillaan. Samannimisestä ep:stä turvotettu albumi on tämäkin niin 2009, vaikka eri tavalla. Kiteytyköön koko chillwave-vuosi nyt tähän yhteen artistiin.



9. jj - n° 2

Yhden kulmat kurtussa -kuuntelun jälkeen täysi ihastuminen; mysteeriyhtye jj:n ensimmäinen täyspitkä tasapainoilee huikeuden ja korniuden välillä ja on oikeasti aika mieletön. Göteborg on osoittautunut lempimusiikin mekaksi.



8. Empire of the Sun - Walking on a Dream

Walking on a Dreamin a-puoli räjäyttää pään ja olisi sellaisenaan maailman paras ep ikinä. Vaisumpi b-puoli toimii kyllä sekin ja yhtälö näyttääkin lähes pelkkää plussaa. Vuoden toiseksi eniten hyppytanssittu yhtye ja kaikkien aikojen masentavimman aprillipilan aihe.



7. Discovery - LP

Vampire Weekend ja Ra Ra Riot -yhtyeiden jäsenten muodostama kaksikko jäi lopulta suurelle yleisölle valitettavan huomaamattomaksi. Muutaman kuuntelukerran jälkeen täydellisesti uponnut esikoinen on siisteyden ja kömpelöyden imelä duetto. Levy ansaitsisi paikkansa listalla jo pelkästään Osaka Loop Line -raidan synavallilla, mutta kun Jackson 5 -coverkin on vielä aika lailla parhautta, ei tästä voi loppujen lopuksi kuin pitää ihan täysillä.



6. Miike Snow - s/t

Äärimmäisen tasainen, laadukas ja viilattu kokonaisuus joka on ennen kaikkea ylistyslaulu muodolle. Jo semmoisenaan ihan huikea.



5. Röyksopp - Junior

Yhtyeen kolmonen on paitsi upea kokonaisuus itsessäänkin, auttoi se myös nostamaan edellisen the Understanding -lätyn arvostusta omissa korvissani. Hauska, hieno, hölmö ja siisti on yhtä kuin Röyksopp. Nuoruuden suosikkien kolmas tuleminen oli enemmän kuin täysosuma.



4. the Pains of Being Pure at Heart - s/t

Puolittainen sokko-ostos osoittautui riittävän tahkoamisen jälkeen silkaksi hienoudeksi. Niin ihanan melodramaattista ja ylitsepursuavaa tunnetta, ettei ihastumatta vain osaa olla. Shoegaze-vaikutteet olivat niitä tämän vuoden kovimpia juttuja myös.



3. the Drums - Summertime!

Huiman musiikkivuoden huimin tulokas. Ep-statuksestaankin huolimatta Summertime! on kärkikahinoissa – seitsemän biisin kokonaisuus on tarttuvinta koskaan. Sopivasti uutta, sopivasti lainattua ja ihan älyttömän hyviä kappaleita. The Drums on noussut nopeasti suosikkiyhtyeideni joukkoon.



2. the Raveonettes - In and Out of Control

Vanhan semilempparin uusi tuleminen on lähes täydellinen pop-albumi. Jesus and Mary Chain ja the Velvet Underground -pastissointi viimeiseen asti hiottuun purkkaan yhdistettynä muodostavat komean kombon. Yhdessätoista raidassa on lähes yhtä monta potentiaalista sukupolviklassikkoa.



1. Phoenix - Wolfgang Amadeus Phoenix

Phoenix oli se yhtye, joka julkaisi yhden kivan albumin ja kaksi mainiota singleä vuosituhannen alussa ja jonka laulaja käväisi vetämässä vokaalit yhden klassikkoleffan tunnariin. Sitä seurasi kaksi korkeimmillaankin kädenlämpöistä albumikokonaisuutta, eikä kukaan neloslevyä enää luultavimmin odottanut.

Wolfgang Amadeus Phoenix tuli nurkan takaa ja on oikeasti ihan täydellinen levy. Indiepopin Pet Sounds on klassikko jo nyt. Vuoden levy.



// Levyt 20-11
// Vuoden levyt esimerkkibiiseillä Spotifyssa

26. marraskuuta 2009

Torstai: Generationals

Olin tänään paritettavana. Siitä lisää kohta.

Välillä on äärimmäisen kivaa kokeilla levyjä, elokuvia tai mitä tahansa tuntematta niitä etukäteen lainkaan. Antaa ensivaikutelman vain tehdä työnsä.

Satuin kokeilemaan yhtä uutta yhtyettä tänään juuri tällä tavalla. Yleensä löydän uutuudet jonkun kuvaavan blogitekstin, suosittelun tai muun yhteyden kautta – Generationalsista en tiennyt yhtään mitään. Spotifysta sattumalta bongattu Con Law -albumi näytti julkaisuvuodekseen nollaysiä, mikä oli tarpeeksi herättääkseen mielenkiintoni. Lisätietoa olikin vähän vaikea löytää; MySpacessa ei ollut genremainintoja tai infoa julkaisuajankohdasta, Wikipedia-entryä ei löytynyt, kotisivut olivat vähän vajavaiset ja Discogskin kovin tyhjä. Joten soimaan sitten vaan, sillähän se selviää.

Con Law -levy alkaa Nobody Could Change Your Mind -raidalla vieläpä jotenkin poikkeuksellisen hauskasti – siis siihen nähden ettei tiedä ollenkaan mitä odottaa. Sisään feidaava kilkutus paljastuu lopulta leppoisaksi rytmittely+torvittelu -komboksi, jonka tahtiin pientä hyppelyä ei voi vain välttää. Kakkosraita Angry Charlie ei ole hullumpi sekään.



Ensisingle When They Fight, They Fight on samoin erittäin ok.



Generationalsissa on omasta mielestäni paljon (hyvää, eh) samaa kuin kesän lemppareissani, Miike Snow'ssa ja Wave Machinesissa. Albumikokonaisuus ei ole ihan yhtä vahva kuin Miiken aivan mieletön debyytti, mutta jos se on kolahtanut niin vierähtää ilta tämänkin levyn kanssa varmasti mukavasti. Toisaalta Miikessä on pidemmän päälle ruvennut jopa hieman ärsyttämään se aivan äärimmäisen hiottu ja tuotettu soundi, jossa joka ikinen elementti kuulostaa hyvältä. Väite on ehkä hieman ihmeellinen, mutta epätäydellisyyksineen Generationals onnistuu paikoin olemaan jopa puoleensavetävämpi tapaus.



Epätäydellisyyden täydellisyyden olen tiedostanut aiemminkin, mutta musiikin kohdalla se ei ole aiemmin ehkä konkretisoitunut. Kauneusvirheet kuitenkin tekevät jutuista aina huomattavasti mielenkiintoisemman.

Sitä tekstin alkuperäistä ensivaikutelma-ajatusta sain tänään tosiaan harjottaa puolin ja toisin matchmaking-hengessä – tosin yrityksenä, en ihmissuhde-epattona. Yhtä kaikki, olen noissa tilanteissa aina yhtä hankala. Kynnys ihmisille – oli konteksti mikä vain – puhumaan menemisessä on edelleen vähän turhan korkea, vaikka kummastuksekseni onnistunkin aina jokseenkin hyvän ensivaikutelman antamaan. Tänään jonkinlaisilla tuloksillakin, ehkäpä.

// Generationals MySpacessa
// Con Law -albumi Spotifyssa

24. elokuuta 2009

Maanantai: Miike Snow

Ruotsi on paras. Miike Snow on Ruotsista. Miike Snow on paras.

Jo toukokuussa julkaistu s/t-debyytti on ollut loppukesäni kuunnelluimpia lättyjä. Älyttömän toimivia, yksinkertaisia pop-kappaleita vahvoilla elektronisilla sävyillä, joiden parissa olen tovin jos toisenkin jumitellut. Levyn lukuisista kohokohdista poimittakoon vaikkapa Animal, Burial, Song for No One ja a Horse Is Not a Home - mutta albumi toimii erinomaisesti juuri kokonaisuutena, mikä on tietysti aina se haastavin temppu.



Olkoonkin, että olen tänä vuonna ja etenkin kesällä bongaillut enemmän uusia levyjä kuin ikinä, on anti ollut kyllä aika mainiota. Isosta tarjonnastakin huolimatta Miike Snow menee mukavasti vuoden julkaisujen kärkikaartiin.

Tykkään.

// Miike Snow Myspacessa
// Miike Snow - Miike Snow Spotifyssa